czwartek, 31 października 2013

PORT LOTNICZY TEMPELHOF - BERLIN



Pierwsze loty z pasa trawiastego odbyły się w roku 1903. Sześć lat później wylądował w Berlinie pierwszy sterowiec „Zeppelin”. W tym samym roku zgromadzona na polach 150-tysięczna publiczność podziwiała lądowanie aeroplanu słynnego Orville Wright'a.
 1922 Na polach „Tempelhofer”, na których wybudowane miały być obiekty wystawienniczo-targowe zaplanowano budowę w przyszłości centralny port lotniczy. W 1923 na początek powstaje małe lotnisko z dwoma drewnianymi halami o powierzchni 1000 metrów kwadratowych każda.

1924 Utworzona zostaje spółka eksploatacji lotnisk - Berliner Flughafen-Gesellschaft mbH. W tym samym roku rozpoczęto rozbudowę lotniska "Tempelhof". Nowością na skalę światową jest możliwość bezpośredniego dojazdu do lotniska metrem.1926 Rozpoczynają się pierwsze regularne loty do Szwajcarii (Dübendorf) i do Monachium,a w 1927 ukończono budowę pierwszego terminala.
 1934 Rusza rozbudowa lotniska i jego modernizacja. Tempelhof , staje się najnowocześniejszym lotniskiem komunikacyjnym na świecie ,posiadającym oddzielne poziomy dla ruchu pasażerskiego, pocztowego i towarowego.

W 1936 - 1941 wzniesiono nowy monumentalny budynek lotniska. Potężny terminal osadzony na planie ćwierci koła, który z loty ptaka miał przypominać sylwetkę orła w locie. Na dachu konstrukcji znajdował się taras widokowy, z którego publiczność mogła by podziwiać nazistowskie parady wojskowe, powietrzne pokazy siły i uroczystości jak np. urodziny Wodza - Hitlera (Tempelhof było podobno oczkiem w głowie przywódcy). Lotnisko szybko stało się jednym z najbardziej ruchliwych na świecie. W latach 1938-39 każdego dnia lądowało i startowało blisko 100 samolotów (w tym ponad 50 międzynarodowych), obsługując 250 tys. pasażerów rocznie.
 1939 Na terenie portu lotniczego powstaje jedna z największych na świecie hal montażowych do produkcji samolotów. W następstwie podboju europy na Tempelhof pracować będą robotnicy przymusowi z podbitych krajów.
 1945 Armia Czerwona oswobadza robotników przymusowych, a w lipcu przekazuje lotnisko wojskom amerykańskim. Po gruntownych naprawach lotnisko zostaje ponownie przekazane do użytku pod nazwą Centralny Port Lotniczy Tempelhof.
 1948 -1949 Rozpoczęła się blokada Berlina przez Rosjan. Lotnisko znowu zyskało na znaczeniu. Służyło jako miejsce startu i lądowania samolotów alianckich, zaopatrujących ludność Berlina Zachodniego w żywność i artykuły pierwszej potrzeby. W szczytowych momentach lądowania odbywały się w odstępach zaledwie 30 sekund. Tak duże natężenie ruchu nie pozostało obojętne na liczne katastrofy lotnicze. Źródła podają rożną liczbę lotników którzy zginęli na TEMPELHOF ( 101 , 76 , 31 lotników )
Zniszczeniu uległo 25 samolotów.
 Po upadku muru berlińskiego w 1990 Tempelhof ponownie zaczęło obsługiwać relacje krajowe a 1993 Amerykańskie siły lotnicze definitywnie przekazują port lotniczy Tempelhof spółce Berliner Flughafengesellschaft.
 2008 Wynik referendum przesądził o ostatecznym zamknięciu lotniska Tempelhof . W 2010 na jego terenie otwarto park o nazwie „Wolność na Tempelhofie” . Płyta lotnisko sprawdza się jako wielki plac zabaw i miejsce do rekreacji. Mieszkańcy miasta mogą korzystać z niego od wschodu do zachodu słońca a wstęp jest bezpłatny.
Ku pamięci lotników którzy zginali w katastrofach lotniczych na Tempelhof postawiono pomnik. Symbolizujący trzy korytarze powietrzne którymi dostarczana było żywność do Berlina  Zachodniego.


                                                                  źródło informacji internet   foto : własne ;)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz